Ioan Voicu, Florina Voicu
Education for sustainable development and the 2030 Agenda
Articolul cuprinde o succintă prezentare și analiză, dintr-o perspectivă multidisciplinară, a celor mai recente evenimente intervenite în promovarea educației pentru dezvoltarea durabilă în contextul negocierii, elaborării și finalizării Agendei 2030 adoptată de Summit-ul ONU la 25 septembrie 2015 cu titlul oficial „Transformarea lumii noastre: Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă”. Sunt înfățișate eforturile de trecere de la provocările generate de dezvoltarea durabilă la aspirații menite să contribuie la proclamarea celor 17 obiective ale dezvoltării durabile cu evidențierea strategiilor convenite să ducă la acțiuni hotărâte pentru transpunerea în viață a Agendei 2030. Sunt studiate elementele din Agendă care configurează cadrul conceptual și instituțional în care sunt așteptate realizări semnificative în extinderea la toate nivelele a educației pentru dezvoltare durabilă, precum și criticile formulate pe această temă pe plan politic și academic. În încheiere, sunt schițate aspecte relevante ale procesului de universalizare a educației pentru dezvoltare durabilă, cu accent special pe rolul tinerei generații în acest complex proces.
Keywords: educație pentru dezvoltare durabilă, obiectivele dezvoltării durabile, ONU, UNESCO, ASEAN, agenda, declarație, diplomație multilaterală, negocieri, drepturi, promovare, implementare, aspirație, globalizare, strategie, programe, tineret, universalitate